Tukar warna background

APA YG DIHARAPKAN DALAM HIDUP INI...

Hari ni sambil lepak2 ngan kawan2 aku saja bertanya soalan yg ada byk jawapan .APA YG DIHARAPKAN DALAM HIDUP INI. Mcm-macam jawapan yg aku terima.Tp kebanyakan drpd mereka mengharapkan agar dapat hidup senang dan kaya.Kata mereka kalau hidup sebagai org kaya tentu bahagia.
  Aku terfikir sekejap,betul ke pendapat tu.Apakah orang yg hidup susah dan miskin tak bahagia.Apakah kekayaan itu kunci kebahagiaan.Bagi aku yg menentukan kebahagiaan bukanlah kekayaan.Kebahagiaan tidak dapat dinilai dgn wang ringgit.Jawapan mereka tentang kebahagiaan/kekayaan agak abstrak.Bahagia yg macammana atau pun kaya yg bagaimana dapat mencapai kebahagiaan yg hakiki.Apakah dgn memiliki aset berjuta ,kereta mewah,rumah besar dsb itu dikatakan sebagai kaya.Ada org yg kaya tp hutang melambak gak,tiap hari hati tak senang pikir tentang hutang piutang.Ada yg berkeluarga tp lintang pukang,jalinan kasih sayang tak bertaut.Dan bermacam2 lagi perkara yg kita sendiri tak terfikir,situasi yg dialami oleh org yg mempunyai kedudukan,kekayaan,kerjaya yg elit.Kadang2 nampak je mewah tetapi ranjau yg dihadapi penuh dgn liku-liku yg mencabar.Ini sebahagian drpd hujah aku td buat kwn2 yg mengatakan kekayaan adalah segalanya.
Tapi bukanlah semua org yg hidup kaya mcm tu.Klau kita pandai menggunakan kekayaan yg kita ada tentu hidup kita diberkati.Lastly,depa lak tanya aku,apa yg aku harapkan dalam hidup ini.Jawapan aku mudah je.
Aku nak senang dan berjaya :

         (1)Senang dan berjaya dlm agama.
              - maknanya aku senang dalam urusan amal ibadat aku.kalau hidup kaya tp badan tak sihat kan dh 
                 mengganggu kita nak beramal.Sudahnya duit banyak habis wat berubat
         (2)Senang dan berjaya dalam kerjaya.
              -maknanya aku dpt menjalankan tugasan dgn baik,penuh dedikasi dan bertanggungjawab.Aku tak
                mengamalkan unsur2 negatif dalam kerjaya aku.
         (3)Senang dan berjaya dalam keluarga
              -maknanya aku sentiasa berada dalam keluarga yg bahagia.Aku senang berinteraksi sesama ahli
                keluarga dan berjaya menjadi anak yg berguna kepada org tua.
         (4)Ada la beberapa lagi,takkan aku nak citer suma.Hidup kita kena ada rahsia gak.

Aku pun memang nak kaya gak,tp tafsiran aku tentang kekayaan , berbeza sedikit.Kekayaan tak menjamin kebahagiaan.Kekayaan bukan dinilai dari sudut material.

0 comments:

Post a Comment

BOOK FOR SALE