Tukar warna background

PERGI TAK KEMBALI


Hari ni,tiba2 teringat seorang kawan lama yg dah pergi dulu beberapa tahun lepas.Banyak kenangan suka duka bersamanya yg sukar dilupakan.Seorang kawan sejati yg selalu bersama masa susah dan senang.Dia suka menolong orang dan jenis yg periang.Aku kategorikan dia sebagai seorang yg berada dalam kelompok yg elit sbb ada kerjaya yg baik dan status ekonomi yg mantap.Tapi tak suma org perfect,kelebihan orang kita jadikan perangsang untuk kita copy and paste dalam hidup kita.Mana yg kurang tu kita ambil pengajaran.Kalau dapat ditegur untuk kebaikan,itu adalah lebih baik.Aku tak berniat untuk mengungkit kisah lama,apatah lagi mengaibkan mereka yg telah tiada.Sekadar buat renugan.Arwah sahabat aku ni memang serba serbi hebat dalam pendidikan,kerjaya,sosial dan byk lagi la.Tapi yg wat aku sedih dalam hal ibadah,dia kurang sikit.Tapi dia tak ambil hati kalau aku tegur dia,malah kadang2 dia ajak aku berbincang pasal agama dan ibadah.Puas aku beri penerangan,kiranya dah jadi macam penceramah bebas la aku ni.hehe.Sampai lah suatu masa aku tanya dia bila dia nak jadi muslim sejati.Dia jawab tunggu umur dia dah sampai 40 tahun keatas,barulah nak mula tekun beribadat.Aku kata terpulanglah kepada dia kalau itu pilihannya.Cuma aku pesan jgn terlalu leka,hayat kita bukan kita yg tentukan.Sesungguhnya Allah itu maha kuasa,sumanya telah tersedia untuk kita didalam perancangannya.Sahabat aku tu telah meninggal dalam usia yg muda,umur tak sampai pun 40 tahun.Aku mula terkenangkan hajat arwah yg nak mula beribadat menjelang usia 40 tahun yg tak kesampaian.
Sebagai pengajarannya,selagi kita bernyawa kita harus menyerahkan diri kepada Yang Maha Kuasa setiap masa..Jangan tetapkan usia untuk beribadat.Kita tak tau bila kita akan dijemputNya.Kalau kita dah berusia baru nak tekun beribadat tentu usia itu yg akan menjadi penghalang buat kita.Maklumlah badan dah tua mula le sakit-sakit.Nanti dah sakit tak larat lak nak wat ibadat.Aku kecewa sgt tgk generasi muda sekarang seolah2 lupa kepada Sang Khaliq(Pencipta).Dengan sewenang2nya melanggar hukum Tuhan.Siapa yg nak disalahkan.Bagaimana nak menyedarkan mereka agar mereka tidak terus leka dgn arus dunia.

2 comments:

  1. yer lah,.. ajal x menira usia. Sementara masih bernyawa nie lah kita patut rindu dan bertemu-NYA.X sampai 10minit pun, 5x sehari. x susah kot. Suka sangat entri nie. Mengingatkan diri sendiri jugak.

    ReplyDelete
  2. Yana,bila kita sedar tentang diri kita dan pencipta kita, sebenarnya itu adalah permulaan yg baik untuk kita bercinta dgn Allah

    ReplyDelete

BOOK FOR SALE